Please use this identifier to cite or link to this item: http://eir.kntu.net.ua/jspui/handle/123456789/994
Title: Константа академічної доброчесності в науковій етиці.
Other Titles: Константа академической добродетели в научной этике.
Constant of academic integrity in scientific ethics.
Authors: Дурман, М. О.
Дурман, Н. А.
Durman, М. О.
Дурман, О. Л.
Дурман, Е. Л.
Durman, O. L.
Keywords: етика
доброчесність
академічна доброчесність
освітньо-наукова діяльність
публічне управління
этика
добродетель
академическая добродетель
образовательно-научная деятельность
публичное управление
ethics
honesty
academic integrity
educational and scientific activities
public administration
Issue Date: 2021
Publisher: Чорноморський національний університет імені Петра Могили, ТОВ `ДКС Центр`
Citation: Дурман, М. О. Константа академічної доброчесності в науковій етиці / М. О. Дурман, О. Л. Дурман // Інвестиції : практика та досвід. – 2021.– № 21.– С. 100-106. URL:http://www.investplan.com.ua/?op=1&z=7680&i=14 DOI: 10.32702/2306-6814.2021.21.100.
Series/Report no.: УДК 351.88;
Abstract: Українська мова Статтю присвячено розгляду принципам академічної доброчесності та етики в професійній та освітньо-науковій спільноті. Хоча питання академічної доброчесності носять загальнонауковий характер, це дослідження зосереджене на дотриманні вищезазначених принципів у галузі публічного управління та адміністрування. Сучасний розвиток публічного управління грунтується на реформувані державної служби, як суб'єкта державного управління, і потребує нової моделі професійної етики державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, що має стати утвердженням в суспільних відносинах демократичної та гуманної сутності української держави. Потреба в посиленні етичних засад державної служби в Україні відповідає також світовому вектору суспільного розвитку, гуманізації міждержавних відносин, адаптації до стандартів Європейського Союзу. Останнім часом актуальною темою професійної етики є питання доброчесності, що є похідним поняттям від академічної доброчесності. Питання академічної доброчесності є невід'ємною складовою системи забезпечення якості освіти. Розкрито, що принципи академічної доброчесності, безперечно, базуються на принципах етичних. Зосереджена увага на хибному усвідомленні молодим поколінням орієнтації на академічні та соціально-професійні успіхи будь-якою ціною, коли освіта розглядається як "товар". При цьому навчання у закладах вищої освіти використовується тільки для досягнення високого соціального статусу, знецінюючи знання, здобуті в університетах, як неперспективних. Досліджено, що існує прямий зв'язок між частотою списування і загальним рівнем соціально-економічного розвитку країни, а також рівнем корупції у державі, а вирішальними факторами, що зумовлюють чи обмежують списування, є відношення самого соціального середовища до недоброчесних і корупційних практик. Доведено, що особливо актуальною є професійна етика та академічна доброчесність в середовищі майбутніх та діючих професіоналів публічного управління та адміністрування, а недотримання норм академічної доброчесності призводить до деградації професійності. Російська мова Статья посвящена рассмотрению принципов академической добродетели и этики в профессиональном и образовательно-научном сообществе. Хотя вопросы академической добродетели носят общенаучный характер, это исследование сосредоточено на соблюдении вышеуказанных принципов в области публичного управления и администрирования. Современное развитие публичного управления основывается на реформируемой государственной службе, как субъекте государственного управления, и требует новой модели профессиональной этики государственных служащих и должностных лиц местного самоуправления, что должно стать утверждением в общественных отношениях демократической и гуманной сущности украинского государства. Потребность в усилении этических устоев государственной службы в Украине отвечает также мировому вектору общественного развития, гуманизации межгосударственных отношений, адаптации к стандартам Европейского Союза. В последнее время актуальной темой профессиональной этики является вопрос о добродетели, что является производным понятием от академической добродетели. Вопросы академической добродетели являются неотъемлемой составляющей системы обеспечения качества образования. Раскрыто, что принципы академической добродетели, безусловно, базируются на принципах этических. Сосредоточено внимание на ложном осознании молодым поколением ориентации на академические и социально профессиональные успехи любой ценой, когда образование рассматривается как "товар". При этом обучение в высших учебных заведениях используется только для достижения высокого социального статуса, обесценивая знания, полученные в университетах, как неперспективных. Исследовано, что существует прямая связь между частотой списывания и общим уровнем социально-экономического развития страны, а также уровнем коррупции в государстве, а решающими факторами, предопределяющими или ограничивающими списывание, является отношение самой социальной среды к неблагополучным и коррупционным практикам. Доказано, что особенно актуальна профессиональная этика и академическая добродетель в среде будущих и действующих профессионалов публичного управления и администрирования, а несоблюдение норм академической добродетели приводит к деградации профессионализма. Англійська мова The article is devoted to the consideration of the principles of academic honesty and ethics in the professional and educational-scientific community. Although the issues of academic integrity are of a general scientific nature, this study focuses on adherence to the above principles in the field of public administration and administration. The modern development of public administration is based on reforming the civil service as a subject of public administration, and requires a new model of professional ethics for civil servants and local government officials, which should become an assertion in public relations of the democratic and humane essence of the Ukrainian state. The need to strengthen the moral principles of public service in Ukraine also meets the global vector of social development, humanization of interstate relations, adaptation to the standards of the European Union. Recently, the hot topic of professional ethics is the issue of honesty, which is a derivative of the concept of academic honesty. In turn, the issue of academic integrity is an integral part of the quality assurance system in education. It is revealed that the principles of academic honesty are certainly based on ethical principles. Attention is focused on the misconception of the young generation of orientation towards academic and socio-professional success at any cost, when education is viewed as a commodity. At the same time, education in higher educational institutions is used only to achieve a high social status, devaluing the knowledge gained in universities as unpromising. It has been reported that there is a direct relationship between the frequency of cheating and the general level of socio-economic development of the country, as well as the level of corruption in the state, and the decisive factors that predetermine or limit cheating are the attitude of the social environment itself to unsuccessful and corrupt practices. It has been proved that professional ethics and academic honesty are especially relevant among future and current professionals of public administration and administration, and non-observance of the norms of academic virtue leads to the degradation of professionalism.
Description: Журнал категории (В)
URI: http://eir.kntu.net.ua/jspui/handle/123456789/994
Appears in Collections:Статті



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.